Când refuzaţi să colaboraţi cu cei care au o părere comună, deja
aveţi o perspectivă diferită. Descoperiţi ce înseamnă libertatea pentru
voi personal, nu cea care v-a fost livrată de către un politician,
într-un discurs îndelung repetat. Descoperiţi că libertatea înseamnă mai
mult decât să alegeţi o anume maşină sau mâncare, dintr-o listă.
Judecăţile noastre sunt presupuneri care se bazează pe ceea ce am
învăţat şi ni s-a spus. De exemplu, majoritatea dintre noi suntem de
acord cu privire la credinţa că o boală întotdeauna mortală este
cancerul, astfel încât, dacă doctorii ne spun că o avem, devenim imediat
îngroziţi de acel „cuvânt care începe cu c”. Dar, când practicăm
nonjudecarea, respingem credinţa automată că această boală înseamnă că
va trebui să ne luptăm pentru viaţă. Putem fi de acord cu tratamentul
recomandat de doctor, dar nu vom mai accepta ca posibilităţile noastre
de însănătoşire să fie numărate în procente, nu le vom . mai eticheta ca
„bune” sau „rele” şi nici nu plasăm un număr pe ele, pentru că asta ar
însemna să ne lăsăm soarta pe mâna statisticilor. În schimb, ne ocupăm
de problemă, nu numai de la nivelul efectiv al corpului nostru, dar de
la cel mai înalt nivel de percepţie la care putem ajunge. Ne permitem să
îmbrăţişăm necunoscutul, împreună cu toate posibilităţile lui
nelimitate.
Acum câţiva ani, de exemplu, un prieten de-al meu a fost diagnosticat
cu cancer de prostată. Din fericire, atunci era împreună cu o
vindecătoare, care i-a spus: „Nu ai cancer – radiografia ta arată doar
nişte pete neobişnuite, pe care le vom vindeca”. Într-o lună, au reuşit
într-adevăr să le vindece. Dacă prietenul meu ar fi etichetat petele
drept „canceroase” şi ar fi ţesut o poveste în jurul lor, ar fi devenit
un „bolnav de cancer”. Dacă s-ar fi mulţumit cu această poveste concretă
despre boala lui, ar fi fost sortit să devină o statistică – în cazul
lui, unul dintre cele 40 la sută cazuri care se vindecă sau 60 la sută
care nu se vindecă. Posibilităţile lui s-ar fi transformat în
probabilităţi, deoarece ar fi fost atât de conştient de şansele contra
lui, încât că nu ar fi reuşit să se imagineze printre cei 40 la sută
care se vindecă. De aceea îmi învăţ studenţii să încerce să lucreze cu
clienţii, înainte ca ei să obţină rezultatele biopsiei, înainte ca
petele de pe radiografie să fie etichetate şi povestea „cancerului
letal” să poată fi scrisă în mintea clientului şi să devină o profeţie
care se împlineşte de la sine.
Recent, o femeie numită Alyce a sunat să stabilească o consultaţie
personală cu Marcela, care face parte din personalul nostru de
vindecători. Doctorul Alycei îi făcuse o mamografie şi îi găsise o
umflătură la sân. Marcela a întrebat-o dacă voia să lucreze înainte de
biopsie, pentru a încerca să influenţeze rezultatele – sau mai târziu,
în care caz ar lucra cu rezultatele biopsiei. Alyce s-a decis pentru
prima opţiune. Săptămâna următoare a primit un telefon de la biroul
doctorului: i s-a spus că făcuseră o greşeală şi confundaseră mamografia
ei cu a altcuiva şi că nu era nimic în neregulă cu sânul ei!
Aşa că poveştile noastre nu numai că influenţează ce simţim în
legătură cu o anume experienţă, dar şi lumea „reală” – în acest caz,
vindecarea unui eveniment care deja se întâmplase! Putem născoci
întotdeauna o poveste epopeică în jurul călătoriei noastre – una care ne
va ajuta să evoluăm, să învăţăm şi să ne vindecăm. La urma urmei, poate
că nu vom reuşi să modificăm petele de pe radiografie, dar s-ar putea
să ne vindecăm sufletele şi să începem, în sfârşit, să învăţăm lecţiile
pentru care am venit aici, pe Pământ. Lecţia noastră ar putea fi s-o
luăm mai încet şi să apreciem oamenii pe care îi avem în jurul nostru;
să ne lepădăm de o existenţă prin care trecem ca somnambulii, pentru că
suntem convinşi că trebuie să ne trăim vieţile într-un anume mod; sau,
din perspectiva păsării colibri, aceste pete ar putea funcţiona ca o
chemare la trezire, pentru a face schimbările pe care le-am tot evitat.
Am creat poveşti uriaşe în jurul cancerului, S.I.D.A. şi al altor
boli, în vreme ce pe câteva le ignorăm. Dacă doctorul ne spune că avem
un parazit, de exemplu, majoritatea dintre noi nu ne gândim la
milioanele de oameni din lume care mor de infecţii cu paraziţi şi nici
nu începem imediat să ne îngrijorăm că şi noi o să murim. Nu avem o
poveste construită în jurul unei asemenea boli, deşi este adeseori
mortală. în parte, asta se întâmplă deoarece există puţin interes
comercial sau monetar în perpetuarea acestor poveşti. Tratarea
paraziţilor, deşi afectează aproape două miliarde de oameni de pe
planetă, nu este o mare afacere în privinţa medicamentelor – în vreme ce
cancerul, colesterolul şi bolile de inimă sunt. Poveştile care trezesc
frica, vând medicamente.
Când nu veţi mai judeca boala, sau nu vă veţi mai lăsa blocaţi în
frica de moarte, o să vi se pară mai uşor să o percepeţi de la un nivel
mai înalt şi să scrieţi o poveste epopeică. Aşa că, dacă aveţi un
parazit, aţi putea să-l recunoaşteţi ca pe o manifestare concretă a
furiei toxice a altor oameni, pe care aţi interiorizat-o şi aţi
personalizat-o. Sau, aţi putea să înţelegeţi că v-aţi rătăcit de pe
cărarea voastră şi trăiţi o viaţă care e otrăvitoare pentru voi.
Când practicăm nonjudecarea, nu mai avem boli – avem oportunităţi
pentru vindecare şi evoluţie. Nu mai avem traume trecute avem evenimente
care ne-au ascuţit simţurile şi ne-au modelat în ceea ce suntem astăzi.
Nu vom mai respinge faptele – vom respinge interpretarea lor negativă
şi povestea traumatizantă pe care suntem tentaţi să o ţesem în jurul
lor. Apoi vom putea crea o poveste de putere şi compasiune, bazată pe
aceste fapte. Introspecţia numărul unu se numeşte calea eroului, pentru
că cei mai eficace vindecători admit că ei înşişi erau cândva profund
răniţi şi, ca un rezultat al propriei lor vindecări, şi-au dezvoltat
compasiunea pentru alţii care suferă. în cele din urmă, rănile lor s-au
transformat în daruri care le-au permis să simtă mai profund şi să dea
dovadă de mai multă compasiune.
Cu alte cuvinte, cine ar putea ajuta mai bine un alcoolic să-şi
rezolve problema, decât cineva care se află în stadiul de refacere şi
care recunoaşte toate minciunile de care se foloseşte pentru a motiva
faptul că bea, şi cine ştie mai bine de cât curaj ai nevoie, pentru a
depăşi o dependenţă? Cine ar putea să ajute mai bine un adolescent
posac, furios, decât un adult a cărui proprie adolescenţă a fost marcată
de rebeliune, resentiment şi insecuritate, dar care s-a vindecat
singur? Când cineva a „fost acolo, a făcut asta şi aia”, este mai uşor
să se elibereze de judecăţi şi etichete şi să se concentreze pe
vindecare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu