Totul curge înainte şi îndărăt, urcă şi
coboară, creşte şi descreşte, pleacă şi vine, în acord cu această Lege
minunată. Nu este deloc ciudat ca totul să oscileze, ca totul să fie
supus fluctuaţiei timpului, ca totul să evolueze şi să involueze. Într-o
extremă a pendulului se află bucuria, în cealaltă suferinţa; toate
emoţiile noastre, gândurile, aspiraţiile, dorinţele, oscilează în acord
cu Legea Pendulului.
Speranţă şi deznădejde, pesimism şi
optimism, pasiune şi durere, triumf şi eşec, câştig şi pagubă, corespund
cu siguranţă celor două extreme ale mişcării pendulare. Egiptul s-a
înălţat în toată puterea şi distincţia sa pe malurile fluviului sacru,
dar când pendulul a trecut de cealaltă parte, când s-a ridicat în
extrema opusă, ţinutul faraonilor a căzut şi s-a înălţat Ierusalimul,
oraşul iubit al Profeţilor.
sraelul a căzut atunci când pendulul
şi-a schimbat poziţia şi în cealaltă extremă a apărut Imperiul Roman.
Mişcarea pendulară înalţă şi năruie Imperii, face să apară puternice
Civilizaţii şiapoi le distruge. Antiteze ale mişcării pendulare,
schimbătoare, sunt supuse mutării neîncetate. Fanaticul religios, din
cauza oricărui eveniment insolit sau a unei decepţii, poate trece în
cealaltă extremă a pendulului, convertindu-se în ateu, materialist,
sceptic.
Fanaticul materialist, ateu, în urma
oricărui fapt neobişnuit, poate un eveniment metafizic transcendental,
un moment de teroare indescriptibilă poate să-l ducă la extrema opusă a
mişcării pendulare şi să-l transforme într-un reacţionar religios
insuportabil. Exemple: un preot învins într-o polemică de către un
esoterist, disperat, a devenit necredincios şi materialist.
Am cunoscut cazul unei doamne atee şi
necredincioase care, datorită unei întâmplări metafizice, concludente şi
decisive, s-a transformat într-o exponentă magnifică a esoterismului
practic. În numele adevărului, trebuie să declarăm că ateul materialist,
adevărat şi absolut, este o farsă, nu există. În faţa proximităţii unei
morţi inevitabile, înaintea unui moment de teroare de nedescris,
duşmanii eternului, materialiştii şi incredulii, trec instantaneu în
cealaltă extremă a pendulului şi se roagă, plâng şi imploră cu credinţă
infinită şi devoţiune enormă.
Spirit şi materie sunt două concepte
foarte discutabile şi spinoase pe care nimeni nu le înţelege. Mintea nu
ştie nimic despre spirit, nu ştie nimic despre materie. Un concept nu e
decât asta, un concept. Realitatea nu este un concept chiar dacă se pot
făuri multe concepte asupra realităţii. Spiritul este spiritul (Fiinţa),
şi doar el însuşi se poate cunoaşte pe sine.
Stă scris: „FIINŢA ESTE FIINŢA ŞI
RAŢIUNEA DE A FI A FIINŢEI ESTE ÎNSĂŞI FIINŢA”. Ce este materia? Atât de
mult trâmbiţata materie este de asemenea un concept mult prea
discutabil şi destul de spinos. Care este materia? Bumbacul? Fierul?
Carnea? Amidonul? O piatră? Arama? Un nor sau ce altceva? A spune că
totul este materie ar fi tot atât de empiric ca şi a susţine că întreg
organismul uman este un ficat sau o inimă sau un rinichi.
Evident, una-i una şi altai alta,
fiecare organ este diferit şi fiecare substanţă este distinctă. Atunci,
care dintre toate aceste substanţe este atât materie? Cu conceptele
pendulului se joacă multă lume, dar în fond conceptele nu sunt
realitatea. Mintea cunoaşte doar forme iluzorii ale naturii, dar nu ştie
nimic despre adevărul conţinut în acele forme. Teoriile se demodează cu
timpul, cu anii, iar ceea ce a învăţat cineva la şcoală, se dovedeşte
apoi a nu mai fi de folos; concluzie: nimeni nu ştie nimic.
Conceptele extremei drepte sau ale
extremei stângi ale pendulului trec la fel ca moda femeilor, toate
acestea sunt procese ale minţii, lucruri ce se produc la nivelul de
suprafaţă al înţelegerii, vanităţi ale intelectului. Oricărei discipline
psihologice i se opune o altă disciplină, oricărui proces psihologic
structurat în mod logic, i se opune un altul asemănător. Şi după toate
astea, ce? Realul, adevărul, este ceea ce ne interesează; dar acesta nu
are legătură cu pendulul, nu se află în acea oscilaţie a teoriilor şi
credinţelor.
Adevărul este necunoscutul clipă de
clipă, moment de moment. Adevărul se află în centrul pendulului, nu în
extrema dreaptă şi nici în extrema stângă. Când l-au întrebat pe Iisus:
„Ce este Adevărul?”, a păstrat o tăcere profundă. Iar când lui Buddha
i-au pus aceeaşi întrebare, a întors spatele şi s-a îndepărtat. Adevărul
nu este o chestiune de opinii, nici de teorii, nici de prejudecăţi de
extremă dreaptă sau de extremă stângă.
Conceptul pe care mintea
şi-l poate forma despre adevăr, nicicând nu este adevărul. Ideea pe
care înţelegerea o are despre adevăr, niciodată nu este adevărul. Opinia
pe care o avem despre adevăr, oricât de respectabilă ar fi ea, în nici
un caz nu este adevărul. Nici curentele spiritualiste, nici opozantele
lor materialiste, nu vor putea să ne conducă vreodată la adevăr.
Adevărul este ceva ce trebuie să fie experimentat în mod direct, la fel
ca atunci când cineva îşi pune degetul în foc şi se arde, sau ca şi
atunci când cineva înghite apă şi se îneacă.
Centrul pendulului se află înăuntrul
nostru înşine, şi acolo trebuie să descoperim şi să experimentăm în mod
direct realul, adevărul. Trebuie să ne autoexplorăm în mod direct pentru
a ne autodescoperi şi a ne cunoaşte profund pe noi înşine. Experienţa
adevărului survine numai atunci când am eliminat elementele nedorite
care în ansamblul lor constituie eul însuşi. Doar eliminând eroarea
apare adevărul.
Numai dezintegrând Eul însuşi, greşelile
mele, prejudecăţile şi temerile mele, pasiunile şi dorinţele mele,
credinţe şi fornicaţii, încăpăţânări intelectuale şi autosuficienţe de
tot felul, vine la noi experienţa realului. Adevărul nu are nici o
legătură cu ceea ce s-a spus sau nu s-a mai spus, cu ceea ce s-a scris
sau nu s-a mai scris; el ajunge la noi numai atunci când eul însuşi a
murit.
Mintea nu poate căuta adevărul pentru că
nu-l cunoaşte. Mintea nu poate recunoaşte adevărul pentru că niciodată
nu l-a cunoscut. Adevărul vine la noi în mod spontan atunci când am
eliminat toate elementele nedorite care constituie eul însuşi. Atâta
vreme cât conştiinţa va continua să fie îmbuteliată în eul însuşi, nu va
putea experimenta ceea ce este realul, ceea ce se află dincolo de corp,
de afecte şi de minte, ceea ce este adevărul.
Când eul însuşi rămâne redus la praf
cosmic, conştiinţa se eliberează pentru a se trezi definitiv şi a
experimenta în mod direct adevărul. Pe bună dreptate Marele Kabir Iisus a
spus: „CUNOAŞTEŢI ADEVĂRUL ŞI EL VĂ VA FACE LIBERI”. La ce-i serveşte
omului să cunoască cincizeci de mii de teorii dacă niciodată nu a
experimentat Adevărul? Sistemul intelectual al oricărui om este foarte
demn de respect, dar oricărui sistem i se opune un altul şi nici unul,
nici celălalt nu este adevărul. E mai bine să ne autoexplorăm pentru a
ne autocunoaşte şi a ajunge să experimentăm într-o zi, în mod direct,
realul, ADEVĂRUL.
Samael Aun Weor
Iti transmit din suflet Lumina si Iubire.
gabriella.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu